Fix the World and Make Money: doemdenkers zijn er al genoeg

Gewoon beginnen en niet bang zijn om op je bek te gaan. Dat is wat de makers van de documentaires op het YouTube-kanaal TwentieFour willen uitdragen. Kijk hun serie Fix the World and Make Money, over sociaal ondernemen en, bijvoorbeeld, eetbaar bestek.

Eureka, dacht de Indiase Narayana Peesapaty toen hij (tijdens het eten) de eetbare lepel bedacht. Hij zegde zijn vaste baan op en begon een bedrijf: Bakey’s. Dat het geen direct succes zou worden, kwam geen moment in hem op. Helaas gebeurde dat wel. Net toen hij en zijn gezin alles dreigden te verliezen, verscheen er op thebetterindia.com een filmpje. En ineens wilde iedereen eetbare lepels.

Bakey’s is een van de bedrijven die uitgelicht worden in de gratis online documentairereeks Fix the World and Make Money. Productiebedrijf TwentieFour wil laten zien dat positieve verandering overal kan beginnen, bij gewone mensen met lef en een goed idee.

Een ander filmpje gaat over een bedrijf dat synthetische diamanten bon ton wil maken. Gefabriceerd in een laboratorium, zonder schade aan mens en milieu. De markt lijkt er niet rijp voor, maar een luikje naar een andere toekomst is geopend.

Dr. Bronner’s

Tussen de regels door klinkt soms een antikapitalistische noot. Zo wil de biologische fairtrade zeepfabrikant Dr. Bronner’s geen aandelen uitgeven, want dan draait het voornamelijk om het hoogste rendement. Wat zij wel doen: de ziektekostenverzekering van hun medewerkers en families betalen, campagne voeren voor het lonend maken van werk (veertig uur werken en toch arm zijn, moet stoppen) of geld doneren aan acties voor gmo-labels.

Het familiebedrijf werd in de jaren veertig opgericht door een naar de VS gevluchte Duitse Jood uit een zeepmakersfamilie. Hij schreef de etiketten van zijn producten vol met zijn vredelievende levensfilosofie; een reactie op de holocaust, de Koude Oorlog en de atoombom. Inmiddels is het bedrijf marktleider in de VS. De stichtelijke boodschappen zijn gebleven. Het kan dus wel.

Beweging

De aflevering over Bakey’s is geen halleluja-verhaal. Zo hebben ze bijvoorbeeld te weinig capaciteit om de beloofde lepels te leveren. De makers van de filmpjes, Linda Vermaat en Erik Loots, vinden dat niet per se erg. Zij willen mensen inspireren om gewoon te beginnen. Je dus niet laten weerhouden omdat niet alles tot in detail is uitgedacht, niet bang zijn om op je bek te gaan. Doemdenkers zijn er al genoeg. Bakey’s heeft mooi wel een beweging in gang gezet.

TwentieFour werkt zelf volgens de filosofie die het uitdraagt: gewoon aan de slag. Ze zijn onafhankelijk en daardoor langzaam. Het zesde filmpje viel hierdoor af: de bedenkers van de start-up kregen onderling ruzie voor het klaar was. Tja, dat is het risico.

Fix the World and Make Money, gratis te zien op het YouTube-kanaal van TwentieFour.

Naar boven