
‘Maar het komt uit Amerika!’
Waarschijnlijk heeft u ze onderweg naar West ter hoogte van midgetgolfbaan De Richel al zien staan. Die in jaren vijftig-kleding gestoken man en vrouw die u in hun zeecontainer-annex-huifkar proberen te lokken. Vaak door te roepen: ‘Maar het komt uit Amerika!’
Bent u op zoek naar diepte? Kom dan naar View-o-rama en laat u terugvoeren naar de tijd waarin alles wat uit Amerika kwam nog mieters want modern was, de mensen New York uitspraken als Yew York en het leven werd beheerst door de angst voor de bom en de communisten.
Een tijd waarnaar je eigenlijk niet terug wilt. Behalve dan om er smalend op terug te kijken vanwege de verregaande paranoia voor alles wat rook naar Rusland. Of de idiote gedachte dat je je tegen een atoomaanval zou kunnen beschermen door dekking te zoeken onder een tafel of trap. Of de ziekelijke bewondering voor wéér een nieuw technologisch hoogstandje. Een buitengewoon dankbaar onderwerp, waarmee het duo Chris Bajema en Paulien Cornelisse dan ook heerlijk aan de haal gaat.
Mirakel
Van nostalgie is in deze voorstelling duidelijk geen sprake. Hoewel, misschien wel naar de View-master, het ouderwetse 3D-dia-apparaat. In de wereld van View-o-rama is dat natuurlijk revolutionair. Niets is zo leuk als in het verrekijkerachtige ding turen tot de twee over elkaar heen schuivende plaatjes één worden. Plotseling zie je daadwerkelijk diepte!
Je beluistert (in, alweer zo’n mirakel, stereofonisch geluid) en kijkt naar een verhaal over een Russische radiomaker met een eigenaardige voorliefde voor braderieën (verdacht!) en een undercoveragent die hem gaat ontmaskeren. De wijze raad aan het einde – houdt uw buren in het oog – doet eventjes denken dat dit post-9/11-tijdperk misschien niet eens zoveel verschilt van die zo gekapittelde jaren vijftig: iedereen kan de vijand zijn.
View-o-rama van Stichting Diepte was in 2007 te zien op Oerol.